1.
Alusta ja sijainti
Kehä
I:n reitti on
enimmäkseen hiekkapohjainen, seuraavin poikkeuksin:
1) Asfaltoitu
alkuosuus 78 eli 156 m/kierros.
2)
Asfaltoitu osuus, kun reitti ylittää kaksikaistaisen liikenteeltä suljetun
ajotien 2 km:n päässä lähtöpaikasta ja vastaavasti 600 m:n päässä kääntöpaikasta.
Asfalttitietä on tässä 15 m/kierros.
3) Asfaltoitu
kevytliikenneväyläosuus viimeiset 180 m ennen kääntöpaikkaa ja vastaavasti 180
m kääntöpaikan jälkeen. Asfalttitietä on tässä yhteensä 360 m/kierros.
Asfalttitietä
on Kehä I:n reitillä kaiken kaikkiaan (tien ylitys mukaan lukien) 531 m/kierros.
Maratonilla asfalttia on 4,248 m, puolimaratonilla 2,124 m ja varttimaratonilla
1,062 m.
Hiekkaosuudet
ovat ulkoilutietä. Hiekka koostuu läpimitaltaan 2–7 -millisistä pikkukivistä ja
on siis tasa-aineista "puistotiehiekkaa" vailla peukalonpäätä
suurempia kiviä.
Eräässä
kohdassa (jäljempänä kohdat 7 ja 25 eli kahdesti kierroksella), kun reitti
kääntyy mennessä vasemmalle (etelään)
ja takaisin tultaessa oikealle (itään),
reitti kulkee 30 m:n päässä Maununnevan pientaloalueen asfaltoidusta
Vannetiestä ajoesteineen.
Talvella
reitti, aina kunnossapitoaikataulun mukaan, hiekotetaan.
Reitti
on lähes tasainen 2 km:iin asti (kumpuja, loivia nousuja ja laskuja). Sen
jälkeen tulee lyhyt loiva mäki, sitten pidempi ja jyrkempi mäki, jonka jälkeen
on tasaista ja sitten taas vuorotellen loivaa nousua ja tasaista/laskevaa
kääntöpaikalle asti.
Reitti
sijaitsee suurelta osin välittömästi Helsingin kaupungin Maununnevan
kaupunginosan itäpuolella ja metsän keskellä tai pellon laidassa Keskuspuistossa,
osin tuulen suojassa ja osin suojassa myös auringolta ja sateelta (puunlatvojen
alla).
2.
Yksityiskohtainen reittiselostus
a) Lähtöpaikka
Lähtöpaikka on Pakilantien läntisellä puolella, osoitteessa Pakilantie 120. Tarkka paikka on 2 m Pakilantiehen päättyvän Ylipalontien jatkeena olevan etelänpuoleisen suojatien pohjoisesta päästä eteläänpäin. Lähtöpaikka on samalla kohtaa kuin toisella puolella Pakilantietä olevan punaisen tonttiaidan kulma. Juoksu aloitetaan eteläänpäin. Koska tavoitteena kuitenkin on välttää se, että juoksija viimeiseltä kierrokselta tullessaan joutuisi juoksemaan 78 m:n päähän huoltopaikasta, juoksu aloitetaan niin, että viimeisen kierroksen 78 m juostaan heti alussa eli lähdetään liikkeelle keskuspuistosta tulevan hiekkatien ja Pakilantien yhtymäkohdasta.
b) Lähtöpaikalta kääntöpaikalle
1)
Reitti kulkee vasemmalle jäävän bussipysäkin ja oikealla olevan harmaan
"pömpelin" ohi etelään 78 m, jolloin reitti kääntyy oikealle (länteen)hiekkatielle.
2) 210
m: Neljän tien risteys, jossa reitti
jatkuu suoraan
(länteen). Risteyksen oikealla puolella,
lähimpänä jäähallia eli risteyksen koilliskulmassa, olevassa metallitolpassa on
kolme ilman km-merkintää olevaa tienviittaa: tulosuuntaan (koilliseen) osoittava "Paloheinä" ja suoraan eteenpäin (etelään eli ei reitin suuntaan)
osoittavat "Pirkkola" ja "Laakso".
3) –
4) 65
m: Neljän tien risteys, jossa reitti jatkuu
suoraan
(länteen). Puisessa lyhtypylväässä
aivan tien vasemmassa reunassa, risteyksen lounaiskulmassa, on "Ei
talvikunnossapitoa" -kyltti. Oikeassa reunassa, risteyksen
koilliskulmassa, olevassa metallitolpassa on kolme tienviittaa: vasemmalle (etelään) osoittava "Pirkkola",
oikealle (koilliseen) osoittava
"Paloheinä" ja tulosuuntaan (itään)
osoittava "Pakila 0,5". Tie alkaa 20 m:n jälkeen kaartaa vasemmalle,
ja sen vasemmalla puolella (eteläpuolella)
alkaa näkyä 3–4 m syvä oja. Oikealla (pohjoispuolella)
on jyrkästi nouseva, lehtipuuvaltaista sekametsää kasvava täyttömäki.
5)
250 m: ––I-risteys (T-risteys), johon reitti tulee pystypalkkia kääntyen vasemmalle (länteen), vasemmalle vaakapalkille.
Oikealle (koilliseen) vievä tie eli
oikea vaakapalkki nousee jyrkästi täyttömäelle.
6)
100 m: Neljän tien risteys, reitti jatkuu
suoraan (länteen).
Risteävällä tiellä on kummallakin puolella "Ei talvikunnossapitoa"
-kyltti.
HUOM!Tähän
asti reitti on sama kuin (vanha) Kuninkaantammentien reitti.
7) 26
m: Vasemmalle (etelään) erkanee tie,
reitti kääntyy vasemmalle (etelään), kohti Pirkkolan
urheilupuistoa. Maununnevan pientaloalueen asfaltoitu Vannetie, jolle suoraan
menevä tie johtaa ja jolla oleva ajoeste on näkyvissä, on 30 m:n päässä
reitistä.
8)
150 m: Oikealle (länteen) erkanee
tie, reitti jatkuu suoraan
(etelään).
Kun
7):stä on juostu 225 metriä, vasemmalla puolella on pelto.
9)
265 m: Neljän tien risteys, reitti jatkuu
suoraan (lounaaseen).
Risteyksen oikealla puolella, sen pohjoiskulmassa, olevassa metallitolpassa on
kolme ilman km-merkintää olevaa tienviittaa: menosuuntaan (lounaaseen) osoittava "Pirkkola" ja tulosuuntaan (koilliseen) osoittavat
"Paloheinä" ja Pitkäkoski". Heti risteyksen jälkeen tie kaartaa vasemmalle (kaakkoon) ja kääntyy pian oikealle (länteen).
10)
225 m: Neljän tien risteys, reitti jatkuu
suoraan (lounaaseen).
11)
260 m: T-risteys, johon reitti tulee pystypalkkia (pohjoisesta) ja jossa on oikealla vihreä
roskapönttö ja sen takana puupenkki. Reitti jatkuu oikealle oikealle vaakapalkille ja ohittaa roskapöntön ja
penkin niiden vasemmalta puolelta. Vasemmalla puolen risteystä, sen
koilliskulmassa olevassa metallitolpassa on kuusi tienviittaa: tulosuuntaan (pohjoiseen) osoittavat "Paloheinä
1,7" ja "Pitkäkoski 2,7" ja vasemmalle (itään) osoittavat "Paloheinä 1,7" ja "Pitkäkoski
2,7" ja "Haltiapolku" sekä menosuuntaan (etelään) osoittava "Pirkkola". Vasemmalle (itään) vievän tien alussa (vasemmalla
vaakapalkilla) on vasemmassa reunassa "Ei talvikunnossapitoa"
-kyltti.
12)
25 m: Tie haarautuu kahdeksi tieksi, jotka molemmat kääntyvät vasemmalle (etelään). Näistä kahdesta tiestä reitti jatkuu vasemmanpuoleista nyt näkyvissä
olevan niityn oikeassa eli länsireunassa olevaa tietä. Tien vasemmalla
puolella, 2–5 m tiestä, on 2–3 m syvä ja tiestä vähitellen etääntyvä oja, 80
m:n päässä sen etäisyys tiestä on jo 10 m. Myös oikealla puolella on oja, joka
on syvyydeltään metrin luokkaa. Tien alussa, sen oikealla puolella on
metallitolppa, jossa kaksi tienviittaa: "Pirkkola 1,7" ja
"Pirkkola 1,7", joista toinen osoittaa reittitien suuntaan, toinen
reittitien metsän suojassa kulkevan rinnakkaistien suuntaan. Rinnakkaistie on
lähempänä asutusta. Rinnakkaistien alussa, sen oikeassa reunassa, on "Ei
talvikunnossapitoa" -kyltti. Rinnakkaistie on paikoitellen nähtävissä
puiden välistä 20–30 m:n päässä reittitiestä.
13)
345 m: Neljän tien risteys, jossa on asfaltoitu risteävä tie (ei
autoliikennettä, suljettu molemmista päistään). Reitti jatkuu suoraan (etelään).
14)
460 m: Neljän tien risteys, jossa risteävä tie on asfaltoitu kevytliikenneväylä
(jota on syytä juosta oikealla puolella turvallisuussyistä), samoin suoraan (lähinnä
suoraan, vaikka tie ei ole aivan suora jatke reittitielle, jota pitkin
risteykseen tullaan) jatkuva tie, jonka oikeassa reunassa on metallitolppa,
jossa on tienviitta "Haltijapolku", joka osoittaa Pirkkolaan (lounaaseen), ja yhdistetyn pyörätien ja
jalkakäytävän merkki. Reitti kääntyy
oikealle (länteen).
15)
120 m: Neljän tien risteys, jossa vasemmalle (kaakkoon) vievä tie on asfaltoitu ja oikealle (pohjoiseen) vievä tie hiekkatie. Kummallakin on sekä Moottoriajoneuvoilla
ajo kielletty -merkki että "Ei talvikunnossapitoa" -kyltti. Reitti jatkuu suoraan (länteen) asfaltoitua kevytliikenneväylää pitkin.
16)
60 m: Oja, joka kulkee reittitien ali. Ojassa on kaksi tierumpuputkea. Kääntöpaikka on ojan etäisemmän tierumpuputken
päällä.
c) Kääntöpaikalta lähtöpaikalle
17)
60 m: Neljän tien risteys, jossa oikealle (kaakkoon)
vievä tie on asfaltoitu ja vasemmalle (pohjoiseen)
vievä tie hiekkatie. Kummallakin on sekä Moottoriajoneuvoilla ajo kielletty
-merkki että "Ei talvikunnossapitoa" -kyltti. Reitti jatkuu suoraan
(itään) asfaltoitua
kevytliikenneväylää pitkin.
18)
120 m: Neljän tien risteys, jossa suoraan jatkuva tie ja oikealle kääntyvä tie
ovat asfaltoituja. Oikealle kääntyvän tien oikeassa reunassa on metallitolppa,
jossa tienviitta "Haltijapolku", joka osoittaa Pirkkolaan (lounaaseen), ja yhdistetyn pyörätien ja
jalkakäytävän merkki. Vasemmalle (koilliseen)
kääntyvä tie on hiekkatie. Reitti kääntyy
vasemmalle (koilliseen).
19)
460 m: Neljän tien risteys, jossa on asfaltoitu risteävä tie. Reitti jatkuu suoraan
(pohjoiseen) ja kulkee niityn vasenta
eli länsireunaa.
20)
345 m: Y-risteys (neljän tien risteys tai kaksi peräkkäistä Y-risteystä, joilla
on yhteinen pystypalkki), johon reitti
tulee Y:n oikea sakaraa pitkin ja jossa reitti kääntyy oikealle (länteen).
Ennen risteystä tulotien vasemmalla puolella on metallitolppa, jossa kaksi
tienviittaa: "Pirkkola 1,7" ja "Pirkkola 1,7". Toinen
osoittaa tulosuuntaan (reittitie), toinen osoittaa reittitien metsän suojassa
kulkevan (ja vasemmalle kääntyvän) rinnakkaistien suuntaan. Rinnakkaistien
oikeassa reunassa on "Ei talvikunnossapitoa" -kyltti.
21)
25 m: Y-risteys, johon reitti tulee
Y:n pystypalkkia pitkin. Reitti jatkuu
vasemmalle eli Y:n vasenta vinopalkkia (luoteeseen).
Reitti ohittaa puupenkin ja vihreän roskapöntön niiden oikealta puolelta.
Oikealle vievän tien eli oikean pystypalkin vasemmassa reunassa on "Ei
talvikunnossapitoa" -kyltti. Y:n vinopalkkien yhtymäkohdassa olevassa
metallitolpassa on kuusi tienviittaa: tulosuuntaan (lounaaseen) osoittava "Pirkkola", menosuuntaan (koilliseen) osoittavat "Paloheinä
1,7" ja "Pitkäkoski 2,7" ja oikealle (itään) osoittavat "Paloheinä 1,7", "Pitkäkoski
2,7" ja "Haltiapolku".
22)
260 m: Neljän tien risteys, reitti jatkuu
suoraan (koilliseen).
23)
225 m: Neljän tien risteys, reitti jatkuu
suoraan (koilliseen).
Risteyksen vasemmalla puolella, sen koilliskulmassa, olevassa metallitolpassa
on kolme ilman km-merkintää olevaa tienviittaa: tulosuuntaan (lounaaseen) osoittava
"Pirkkola" ja menosuuntaan (koilliseen)
osoittavat "Paloheinä" ja Pitkäkoski".
24)
265 m: Vasemmalle (länteen) erkanee
tie, reitti jatkuu suoraan
(pohjoiseen).
25)
150 m: T-risteys, johon reitti tulee
T:n pystypalkkia. Reitti kääntyy
oikealle (itään). T:n pysty- ja
vaakapalkkien yhtymäkohdassa on metallitolppa, jossa on vihreä roskapönttö ja
viisi tienviittaa: menosuuntaan (itään)
osoittavat "Torpparinmäki 2" ja "Paloheinä", pohjoiseen osoittavat "Kannelmäki
2" ja "Malminkartano" sekä tulosuuntaan (etelään) osoittava "Pirkkola". Oikealla on harmaa "sähköpönttö". Maununnevan
pientaloalueen asfaltoitu Vannetie, jolle vasemmalle menevä tie johtaa ja jolla
oleva ajoeste on näkyvissä, on 20 m:n päässä reitistä.
26)
26 m: Neljän tien risteys, jossa reitti jatkuu
suoraan (koilliseen). Risteävällä
tiellä on kummallakin puolella "Ei talvikunnossapitoa" -kyltti.
27)
100 m: Oikealle erkanee tie. Reitti kääntyy
oikealle (itään). Suoraan (koilliseen) jatkuva tie nousee jyrkästi
täyttömäelle. Reittitien oikealla puolella on 3–4 m syvä oja. Vasemmalla on
jyrkästi nouseva, lehtipuuvaltaista sekametsää kasvava täyttömäki.
28)
250 m: Neljän tien risteys. Reitti jatkuu
suoraan (itään).
Puisessa lyhtypylväässä aivan tien oikeassa reunassa, risteyksen
lounaiskulmassa, on "Ei talvikunnossapitoa" -kyltti. Vasemmassa
reunassa, risteyksen koilliskulmassa, olevassa metallitolpassa on kolme
tienviittaa: tulosuunnasta katsottuna oikealle (etelään) osoittava "Pirkkola", vasemmalle (koilliseen) osoittava
"Paloheinä" ja menosuuntaan (itään)
osoittava "Pakila 0,5".
29)
65 m: Neljän tien risteys Reitti jatkuu
suoraan (itään). Tien vasemmalla
puolella, lähimpänä jäähallia ja risteyksen koilliskulmassa, olevassa metallitolpassa
on kolme ilman km-merkintää olevaa tienviittaa: menosuuntaan (koilliseen) osoittava "Paloheinä"
ja oikealle (etelään) osoittavat
"Pirkkola" ja "Laakso". Vasemmalla (pohjoispuolella) puolella näkyvät jäähallin länsisivu ja eteläpääty.
30)
210 m: Asfalttitie (Pakilantie) tulee vastaan. Reitti kääntyy vasemmalle (pohjoiseen)
jalkakäytävää pitkin, heti vasemmalle on harmaa "pömpeli" oikealle
jää ohitettava bussipysäkki. Juostaan 78 m kääntö-, lähtö ja maalipaikalle.