Reittejä on kaksi: Kuninkaantammentien eli pohjoinen
reitti ja Kehä I:n eli eteläinen reitti.
Reitit ovat edestakaisia.
Reitit on mitattu virallisesti, ja ne ovat pituudeltaan 2
637,2 m, edestakaisena 5 274,4 m.
Kuninkaantammentien reitti on lähes tasainen 1 km:iin
asti. Sen jälkeen reitillä on lyhyehköjä loivanpuoleisia nousuja laskuineen
mutta edelleen myös tasaisia osuuksia.
Kehä I:n reitti on lähes tasainen 2 km:iin asti (kumpuja,
"huomaamattomia" nousuja ja laskuja). Sen jälkeen tulee lyhyt loiva
mäki, sitten pidempi ja jyrkempi mäki, jonka jälkeen on tasaista ja sitten taas
vuorotellen loivaa nousua ja tasaista/laskevaa kääntöpaikalle asti.
Reitit on mitattu niin, että juoksija saa tiellä
pysyessään saa valita lyhimmän juoksulinjan, esimerkiksi kaarteessa sisäkaarteen.
Reitit juostaan varttimaratonilla kaksi, puolimaratonilla
neljä ja maratonilla kahdeksan kertaa.
Jokainen kierros aloitetaan samasta lähtöpaikasta, joka
on myös maalipaikka.
Myös Pakilantielle on mitattu lähtöpaikka sitä varalta,
että vakinaista lähtöpaikkaa tai reitin alkuosaa ei voitaisi käyttää.
Reittejä reunustavat puiset lyhtypylväät.
Reiteillä ei ole katukilpiä, mutta niillä on useita
metallitolppia ruskeine tai sinisine tienviittoineen, joissa teksti on
valkoisin, ruskeissa joskus myös vihrein, kirjaimin.
Matkat pisteestä toiseen (kääntyminen, risteys) on
mitattu askelin, mittanauhalla tai (useimmiten) kartalta.
Ilmansuunnat on reittiselostuksessa ilmoitettu
väli-ilmansuuntien tarkkuudella ja käyttäen perustana sitä, mihin suuntaan tie
juuri kääntymiskohdassaan kääntyy, ts. ottamatta huomioon sitä, mihin suuntaan
tie myöhemmin, kääntymiskohdan jälkeen, alkaa kulkea (esim. pohjoinen muuttuu
koilliseksi).
1. Alusta ja sijainti
Kuninkaantammentien reitti on hiekkapohjainen, poikkeuksena 10 m:n
pituinen (20 m/kierros), ruohoa kasvava multamaaosuus, joka alkaa alkuosuuden
lopussa olevalta koivulta ja on vastaavasti 10 m ennen tätä koivua kierrokselta
palattaessa. Alkuosuus on 47 m:n pituinen (hiekkakenttä-)osuus, joka alkaa
lähtöpaikalta ja päättyy sille suoraan edessä (luoteen suunnassa) olevalle koivulle, joka on ensimmäisenä
vasemmalla puolella kohdassa, jossa kenttä on jo kaventunut tieksi. Koivu on
samalla ensimmäinen koivu "Ei talvikunnossapitoa" -kyltistä
vasemmalle ja kylttiin nähden eri puolella tieksi jo kaventunutta kenttää. Tämä
osuus on vastaavasti myös loppuosuus.
Alku- ja loppuosuus on Pakilan Veto ry:n mustahuopakattoisen, oviltaan
ja -ikkunaluukuiltaan sinisen, muutoin punamullanvärisen majarakennuksen
(jäljempänä "Vedon maja") edessä (itäpuolella)
olevalla ja tieksi kapenevalla (hiekka-)kentällä, sen itäreunalla, ei siis
varsinaisesti tiellä.
Hiekkaosuudet ovat ulkoilutietä. Hiekka koostuu läpimitaltaan 2–7
-millisistä pikkukivistä ja on siis "tasaisenpuoleista
puistotiehiekkaa" vailla peukalonpäätä suurempia kiviä.
Reitillä ei ole asfalttitietä, mutta kääntöpaikalla 2 637,2 m:n päässä
lähtöpaikalta juoksijan pitää koskettaa tossullaan asfalttia. Eräässä kohdassa
(jäljempänä kohdat 8 ja 26 eli kahdesti kierroksella), kun reitti kääntyy
mennessä oikealle (pohjoiseen) ja
kääntöpaikalta palattaessa vasemmalle (itään),
reitti kulkee 20 m:n päässä Maununnevan pientaloalueen asfaltoidusta
Vannetiestä ja sen ajoesteestä.
Talvella reitti, aina kunnossapitoaikataulun mukaan,
hiekoitetaan lukuun ottamatta 230 m:n osuutta, joka alkaa 47 m:n alkuosuuden ja
sitä seuraavan 10 m:n osuuden jälkeen ja jatkuu ensimmäiseen sellaiseen risteykseen,
jossa reitti kääntyy oikealle. Tätä osuutta käytetään latuna, mikä voi estää
juoksemisen tien keskikohdalla, mutta on mahdollista juosta ladun tai latujen
(ja sommanjälkien) oikealla tai vasemmalla puolella latua sotkematta ja
kuitenkin tiellä pysyen, taikka jäähallin pysäköintipaikan kautta (tämä
vaihtoehto mitattiin virallisen mittauksen yhteydessä ja todettiin yhtä
pitkäksi kuin tietä pitkin kulkeva reitti).
Reitti on lähes tasainen 1 km:iin asti. Sen jälkeen
reitillä on lyhyehköjä loivanpuoleisia nousuja laskuineen mutta edelleen myös
tasaisia osuuksia.
Reitti sijaitsee suurelta osin välittömästi Helsingin kaupungin
Maununnevan ja Kuninkaantammen kaupunginosien itäpuolella ja keskellä
Hakuninmaan kaupunginosaa ja metsän keskellä Keskuspuistossa, pitkälti tuulen
suojassa ja hieman suojassa myös auringolta ja sateelta (reittiä reunustaa
metsä, ja reitti on osin puunlatvojen alla).
2. Yksityiskohtainen reittiselostus
a) Lähtöpaikka
Pohjois-Helsingissä sijaitsevalla Paloheinän majalla on Helsingin
kaupungin liikennelaitoksen bussilinjan 66 päätepysäkki. Sen länsireunassa on
pysäkkikatos. Katoksen lähimpänä jäähallia olevan kannatintolpan
jäähallinpuoleisesta kulmasta 26 metriä jäähallin suuntaan on puinen
lyhtypylväs. Sen vieressä on metallitolppa, jossa kahdeksan tienviittaa:
"Pirkkola 3,0", "Maunula 2,5", "Tuomarikartano
3,1", "Pitkäkoski 2,0", "Rullasuksirata 0,8",
"Laakso 2000", "Torpparinmäki 1,5", "Luukkaa
2000" (ja vastaavat ruotsinkieliset tekstit). Lähtöpaikka on 5,5 m
puisesta lyhtypylväästä kohti jäähallin sisäänkäyntiä.
Vedon maja on lähtöpaikalta lähtösuuntaan eli
(hiekka-)kentälle päin (luoteeseen)
katsottaessa vasemmalla puolella ja kyseinen puinen lyhtypylväs edessä
oikealla. Lähtöpaikalla seistäessä majan etelänpuoleisen päätyseinän pinta ei
näy, joten tämän seinän myötäinen itäänpäin jatkuvaksi ajateltu linja osuu
lähtöviivalle. Etäisyys majan idänpuoleiseen seinään (kaakkoisnurkkaan) on 31 m.
b) Lähtöpaikalta kääntöpaikalle
1) Reitti kulkee näin määritettyyn suuntaan (luoteeseen) 47 m koivulle, joka on
vasemmalla (ensimmäinen koivu "Ei talvikunnossapitoa" -kyltistä
vasemmalle mutta kylttiin nähden eri puolella tietä) sen tien alussa, joka
alkaa leveän, reittiä edettäessä kapenevan ja Vedon majan edessä olevan
(hiekka-) kenttäosuuden päättyessä. Reitti kääntyy
vasemmalle ¬ (länteen) heti
koivun jälkeen ja kulkee 10 m pitkän ruohopeitteisen multamaaosuuden yli kääntyen edelleen vasemmalle ¬ (lounaaseen)
hiekkatielle ja sitä pitkin oikealta ohi Vedon majan.
2) 53 m: Neljän tien risteys, jossa reitti
jatkuu suoraan (lounaaseen). Risteyksen kaakkoiskulma on 20 m Vedon majan
lounaisnurkasta. Risteyksen vasemmalla puolella, sen koilliskulmassa, olevassa
metallitolpassa on neljä ilman km-merkintää olevaa tienviittaa: tulosuuntaan (koilliseen) osoittava "2000", menosuuntaan
(lounaaseen) osoittavat
"Pirkkola" ja "Laakso" ja oikealle (länteen) Paloheinän täyttömäelle (jäljempänä
"täyttömäki") osoittava "Hiihtomaa". Lähes risteykseen asti
tulee oikealta viideskin tie, joka kuitenkin hieman ennen risteystä yhtyy oikealle
jyrkästi ylös mäkeä nousevaan risteystiehen eikä siis varsinaisesti ole osa
risteystä. Vasemmalla puolella risteyksen jälkeen on ensin jäähallin
parkkipaikka ja sitten itse vaaleanharmaa jäähalli. Lyhtypylväät ovat tien
vasemmalla puolella. Yhdessä alkupään pylväistä on "Ei
talvikunnossapitoa" -kyltti. Oikealla puolella on 3–4 m syvä oja ja sen
takana pienen mäen päällä toinen hiekkatie (edellä mainittu tie, joka ei ole
osa ylitettyä risteystä) ja sen takana jyrkästi nouseva, alaosaltaan puuton ja
ruohoa kasvava, yläosaltaan myös matalaa puustoa kasvava, täyttömäki.
3) 180 m: Neljän tien risteys, jossa reitti kääntyy oikealle ® (länteen). Risteyksen
vasemmalla puolella, lähimpänä jäähallia eli risteyksen koilliskulmassa,
olevassa metallitolpassa on kolme ilman km-merkintää olevaa tienviittaa:
tulosuuntaan (koilliseen) osoittava
"Paloheinä" ja suoraan eteenpäin (etelään
eli ei reitin suuntaan) osoittavat "Pirkkola" ja "Laakso".
4) 65 m: Neljän tien risteys, jossa reitti jatkuu suoraan (länteen). Puisessa lyhtypylväässä aivan tien vasemmassa reunassa,
risteyksen lounaiskulmassa, on "Ei talvikunnossapitoa" -kyltti.
Oikeassa reunassa, risteyksen koilliskulmassa, olevassa metallitolpassa on
kolme tienviittaa: vasemmalle (etelään)
osoittava "Pirkkola", oikealle (koilliseen)
osoittava "Paloheinä" ja tulosuuntaan (itään) osoittava "Pakila 0,5". Tie alkaa 20 m:n jälkeen
kaartaa vasemmalle, ja sen vasemmalla puolella (eteläpuolella) alkaa näkyä 3–4 m syvä oja. Oikealla (pohjoispuolella) on jyrkästi nouseva,
lehtipuuvaltaista sekametsää kasvava täyttömäki.
5) 250 m: ––I-risteys (T-risteys), johon
reitti tulee pystypalkkia kääntyen
vasemmalle ¬ (länteen),
vasemmalle vaakapalkille. Oikealle (koilliseen)
vievä tie eli oikea vaakapalkki nousee jyrkästi täyttömäelle.
6) 100 m: Neljän tien risteys, reitti jatkuu suoraan (länteen). Risteävällä tiellä
on kummallakin puolella "Ei talvikunnossapitoa" -kyltti.
(HUOM! Tähän asti reitti on
sama kuin Kehä I:n reitti).
7) 26 m: Vasemmalle (etelään)
erkanee tie, reitti jatkuu suoraan (länteen).
8) 15 m: Tie haarautuu kahdeksi tieksi, joista toinen menee suoraan (länteen), toinen kääntyy oikealle (pohjoiseen). Reitti kääntyy oikealle ®. Ennen kääntymistä tien
oikealla puolella on metallitolppa, jossa vihreä roskapönttö ja viisi
tienviittaa: tulosuuntaan (itään)
osoittavat "Torpparinmäki 2" ja "Paloheinä", menosuuntaan (pohjoiseen) osoittavat "Kannelmäki
2" ja "Malminkartano" sekä vasemmalle (etelään) osoittava "Pirkkola". Tolpan jälkeen, ennen tien
haarautumista, tie kaartaa hieman oikealle ja oikealla puolella on 2–3 m syvä
oja, jonka yli reitti kulkee. Maununnevan pientaloalueen asfaltoitu Vannetie,
jolle suoraan menevä tie johtaa ja jolla oleva ajoeste on näkyvissä, on 20 m:n
päässä reitistä.
9) 60 ja 70 m: Oikealle (itään) erkanee kaksi tietä. Reitti jatkuu suoraan (pohjoiseen). Erkanevat tiet
ovat kylkinä kolmiossa, jossa reittitie on kantana ja jonka sisällä on kaksi
20–30 cm:n paksuista ja 20–30 m korkeaa koivua sekä pensaikkoa ja ruohoa.
10) 185 m: Vasemmalle (länteen)
erkanee tie. Reitti jatkuu suoraan (pohjoiseen).
11) 270 m: Vasemmalle (lounaaseen) erkanee tie. Reitti jatkuu suoraan (pohjoiseen).
12) 10–15 m: Oikealle (itään) erkanee kapeahko hiekka–multapohjainen (hiekkatietä
tummempi) tie. Reitti jatkuu suoraan .
13) 80 m: Y-risteys,
johon reitti tulee Y:n pystypalkkia pitkin. Reitti kulkee oikealle ® eli Y:n oikeaa vinopalkkia (luoteeseen).
14) 170 m: T-risteys, johon reitti tulee
pystypalkkia kääntyen oikealle ® (pohjoiseen), oikealle vaakapalkille.
Vasemmalla (etelässä) näkyy
Maununnevan omakotiasuntoaluetta eli Perhekunnantien pää, liikenneympyrä ja
ajosuuntaa ympyrässä osoittava pyöreä merkki eli valkoinen oikealle (länteen) osoittava nuoli sinisellä
pohjalla. Tien vasemmalla puolella olevassa metallitolpassa on kolme tienviittaa:
"Malminkartano", "Pitkäkoski" ja "Koira-aitaus",
jotka kaikki osoittavat oikealle (pohjoiseen)
eli reitin suuntaan, sekä tulosuuntaan osoittavat "Pirkkola" ja
"Paloheinä".
15) 150 m: Neljän tien risteys. Reitti jatkuu suoraan (pohjoiseen). Risteyksen
oikealla puolella olevassa metallitolpassa on viisi tienviittaa: menosuuntaan (pohjoiseen) osoittavat
"Koira-aitaus" ja "Pitkäkoski", vasemmalle (länteen) osoittava "Malminkartano
4,6 km", oikealle (itään)
osoittava "Paloheinä" ja tulosuuntaan (etelään) osoittava "Paloheinä". Risteävällä tiellä on
kummallakin puolella "Ei talvikunnossapitoa" -kyltti.
16) 150 m: Vasemmalle erkanee tie, reitti kääntyy vasemmalle ¬ (luoteeseen).
Kääntymiskohdassa olevassa metallitolpassa on kaksi tienviittaa: vasemmalle (luoteeseen) eli reitin suuntaan
osoittava "Pitkäkoski" ja suoraan (pohjoiseen) osoittava "Koira-aitaus". Suoraan jatkuvan
tien päässä näkyy verkkoaitaportti. Reitiltä alkaa 230 m:n päässä näkyä
vasemmalla (länsipuolella) asfalttia
eli Hakuninmaan katsastusaseman koeajorata. 400 m:n jälkeen vasemmalla (länsipuolella) mäen päällä näkyy
puna-vaaleanharmaa hallirakennus, Suomen Paperinkeräys Oy:n Hakuninmaan laitos.
17) Ennen kääntöpaikkaa, 800 m, ei enää ole risteyksiä. Reitti päättyy lounais-koillissuuntaiseen
asfaltoituun Kuninkaantammentiehen. Juoksijan pitää koskea jalallaan
asfalttiin ja kääntyä sitten takaisin. Jos Kuninkaantammentie ylitettäisiin,
sen toisella puolella jatkuva hiekkatie (asema- tms. kaavan mukainen nimetty
katu) on katukilven mukaan Kankaantie. Kääntöpaikalla olevassa metallitolpassa
on viisi tienviittaa: tulosuuntaan (etelään)
osoittava "Paloheinä 2,6", vasemmalle (länteen) osoittavat "Malminkartano" ja "Luukkaa
2000" sekä oikealle (itään)
osoittavat "Paloheinä 2000" ja "Pitkäkoski".
18) 800 m kääntöpaikasta: T-risteys, johon reitti
tulee pystypalkkia kääntyen oikealle
® (etelään),
oikealle vaakapalkille. Vasemmalle (pohjoiseenpäin)
vievän tien päässä näkyy verkkoaitaportti. Kääntymiskohdassa olevassa
metallitolpassa on kaksi tienviittaa: tulosuuntaan (luoteeseen) osoittava "Pitkäkoski" ja vasemmalle (pohjoiseen) osoittava
"Koira-aitaus".
19) 150 m: Neljän tien risteys, jossa reitti jatkuu suoraan . Risteyksen vasemmalla puolella olevassa metallitolpassa on viisi
tienviittaa: tulosuuntaan (pohjoiseen)
osoittavat "Koira-aitaus" ja "Pitkäkoski", oikealle (länteen) osoittava "Malminkartano
4,6 km", vasemmalle (itään)
osoittava "Paloheinä" ja menosuuntaan (etelään) osoittava "Paloheinä". Risteävällä tiellä on
kummallakin puolella "Ei talvikunnossapitoa"-kyltti.
20) 150 m: Vasemmalle erkanee tie. Reitti kääntyy vasemmalle ¬ (kaakkoon).
Suoraan (etelään) vievän tien päässä
näkyy Maununnevan pientaloaluetta eli Perhekunnantien pää, liikenneympyrä ja
ajosuuntaa ympyrässä osoittava pyöreä merkki, jossa valkoinen oikealle (länteen) osoittava nuoli sinisellä
pohjalla. Kääntymiskohdassa oikealla puolella olevassa metallitolpassa on viisi
tienviittaa: tulosuuntaan (pohjoiseen)
osoittavat "Malminkartano", "Pitkäkoski" ja
"Koira-aitaus" sekä reitin suuntaan (kaakkoon) osoittavat "Pirkkola" ja "Paloheinä".
21) 170 m: Oikealle (länteen)
erkanee tie. Reitti jatkuu suoraan (kaakkoon). (Y-risteys, johon reitti tulee
ylösalaisin olevan Y:n vasenta vinopalkkia ja jatkuu Y:n pystypalkkia alaspäin).
22) 80 m: Vasemmalle (itään)
erkanee kapeahko hiekka–multapohjainen (hiekkatietä tummempi) tie. Reitti jatkuu suoraan (kaakkoon).
23) 10–15 m: Oikealle (lounaaseenpäin) erkanee tie. Reitti jatkuu suoraan (kaakkoon).
24) 270 m: Oikealle (länteen)
erkanee tie. Reitti jatkuu suoraan (kaakkoon).
25) 185 ja 195 m: Vasemmalle (itäänpäin) erkanee kaksi tietä. Reitti jatkuu suoraan (etelään). Erkanevat tiet
ovat kylkinä kolmiossa, jossa reittitie on kantana ja jonka sisällä on kaksi
20–30 cm:n paksuista ja 20–30 m korkeaa koivua sekä pensaikkoa ja ruohoa.
26) 60 m: T-risteys, johon tullaan T:n pystypalkkia ja
jossa reitti kääntyy vasemmalle ¬ (itään), vasemmalle
vaakapalkille. Maununnevan pientaloalueen asfaltoitu Vannetie, jolle oikea (länteen vievä) vaakapalkki johtaa ja
jolla oleva ajoeste on näkyvissä, on 20 m:n päässä reitistä. Kääntymisen
jälkeen on vasemmalla puolella oja ja tierumpu, joiden yli reitti kulkee. Ojan
jälkeen vasemmalla puolella on metallitolppa, jossa vihreä roskapönttö ja viisi
tienviittaa: menosuuntaan (itään)
osoittavat "Torpparinmäki 2" ja "Paloheinä", tulosuuntaan (pohjoiseen) osoittavat "Kannelmäki
2" ja "Malminkartano" sekä oikealle (etelään) osoittava "Pirkkola".
27) 15 m: Oikealle erkanee tie. Reitti jatkuu suoraan (itään).
(HUOM!Tästä
maaliin/lähtöpaikalle asti reitti on sama kuin Kehä I:n reitti.)
28) 26 m: Neljän tien risteys, jossa reitti jatkuu suoraan (koilliseen). Risteävällä
tiellä on kummallakin puolella "Ei talvikunnossapitoa" -kyltti.
29) 100 m: Oikealle erkanee tie. Reitti kääntyy oikealle ® (itään). Suoraan (koilliseen) jatkuva tie nousee jyrkästi
täyttömäelle. Reittitien oikealla puolella on 3–4 m syvä oja. Vasemmalla on
jyrkästi nouseva, lehtipuuvaltaista sekametsää kasvava täyttömäki.
30) 250 m: Neljän tien risteys. Reitti jatkuu suoraan (itään). Puisessa
lyhtypylväässä aivan tien oikeassa reunassa, risteyksen lounaiskulmassa, on
"Ei talvikunnossapitoa" -kyltti. Vasemmassa reunassa, risteyksen
koilliskulmassa, olevassa metallitolpassa on kolme tienviittaa: tulosuunnasta
katsottuna oikealle (etelään)
osoittava "Pirkkola", vasemmalle (koilliseen)
osoittava "Paloheinä" ja menosuuntaan (itään) osoittava "Pakila 0,5".
31) 65 m: Neljän tien risteys Reitti kääntyy vasemmalle ¬ (koilliseen). Jäähalli näkyy nyt puiden lomitse. Tien oikealla
puolella, lähimpänä jäähallia ja risteyksen koilliskulmassa, olevassa metallitolpassa
on kolme ilman km-merkintää olevaa tienviittaa: menosuuntaan (koilliseen) osoittava "Paloheinä"
ja oikealle (etelään) osoittavat
"Pirkkola" ja "Laakso". Kääntymisen jälkeen on oikealla (itäpuolella) puolella ensin jäähalli ja
sitten sen parkkipaikka. Lyhtypylväät ovat tässä tien oikealla puolella.
Vasemmalla (länsipuolella) puolella
on 3–4 m syvä oja, sen takana pienen mäen päällä on toinen hiekkatie ja mäen
takana jyrkästi nouseva, alaosaltaan puuton ja ruohoa kasvava, yläosaltaan myös
matalaa puustoa kasvava, täyttömäki.
32) 180 m: Neljän tien risteys Vedon majan
lounaispuolella. Reitti jatkuu suoraan
(koilliseen).
Risteyksen kaakkoiskulma on 20 m Vedon majan lounaiskulmasta. Maja jää reitin
oikealle puolelle. Risteyksen oikealla puolella, koilliskulmassa, olevassa
metallitolpassa on neljä ilman km-merkintää olevaa tienviittaa:
"2000", joka osoittaa menosuuntaan (koilliseen), "Pirkkola" ja "Laakso", jotka
osoittavat tulosuuntaan (lounaaseen),
ja tulosuunnasta katsottuna vasemmalle (länteen)
täyttömäelle osoittava "Hiihtomaa".
33) 53 m: Viimeinen koivu oikealla puolella ennen hiekkateiden
risteystä. Koivun kohdalla reittitie kääntyy
oikealle ® (länteen) ennen kuin kohtaa risteävän hiekkatien ja kulkee
multapohjaisen, osin ruohopeitteisen 10 m:n maapohjaosuuden yli oikealle (länteenpäin) ja osuuden päässä oikealla
olevan koivun jälkeen kääntyy oikealle ® (kaakkoon) (hiekka-)kentälle ja jatkuu kentän vasenta eli itäreunaa
pitkin lähtöpaikalle/maaliin.
– – –